Wednesday, November 25, 2009

KEAMANAN SEJAGAT

Jenayah dan Perkauman
Salam Semua
1. Persepsi dan gambaran yang sering bermain difikiran akan mempengaruhi tindakan yang kita lakukan. Kak Midah pernah menulis ' Jenayah dan Keganasan : Dimana Silapnya' pada bulan Mei yang lalu. Hari ini cakap-cakap tentang tindakan pihak polis kembali kedengaran.


2. Apabila ada penjenayah ditembak mati, lain pula cerita. Polis dikatakan membunuh dengan niat. Polis dituduh menyalahgunakan kuasa. Lebih teruk lagi tindakan polis dikaitkan dengan perkauman.Tetapi jika polis yang ditembak mati oleh penjenayah atau polis terkorban dalam gerakan membanteras jenayah, tidak ada siapa peduli.


3. Tiada siapa yang membangkitkan kaum atau bangsa apa si penjenayah yang menyebabkan anggota polis itu terkorban atau tercedera. Tiada siapa juga mencadangkan supaya ditubuhkan suruhanjaya bagi menyiasat kematian anggota polis. Seperti yang ditegaskan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak ada siapa yang simpati, jauh sekali mahu menghulurkan bantuan.

4. Pemikiran rakyat Malaysia hari ini lebih menyanjung penjenayah daripada polis. Secetek itukah pemikiran kalangan rakyat negara ini sehingga tindakan polis dinilai berasaskan kaum dan bukannya alasan munasabah setiap das 'tindakan' yang dilepaskan?Begitu juga dengan kes kematian penjenayah dalam tahanan. Jika melibatkan kaum tertentu, pantas anggota polis atau petugas penjara dituduh sebagai pembunuh. Seolah-olah apabila penjenayah itu terdiri daripada kaum tertentu maka niat polis tidak lain tidak bukan semata-mata untuk menamatkan riwayat hidup mereka?


5. Hakikatnya persepsi yang mengaitkan tindakan polis dengan penjenayah yang tercedera atau mati ditembak berasaskan kaum cukup untuk menggambarkan sejauh mana rakyat di negara ini saling percaya mempercayai.


6. Lebih 50 tahun merdeka masih ada tanggapan seperti itu menunjukkan hubungan antara kaum masih rapuh. Lebih bahaya lagi apabila kerapuhan itu diserlahkan dalam usaha pihak berkuasa membanteras jenayah. Sedangkan proses membersihkan negara daripada jenayah hakikatnya tidak mengenal kaum dan tidak pernah ada batas atau sempadannya.


7. Sepatutnya kefahaman yang mesti ada dalam pemikiran rakyat Malaysia begini bentuknya - jika anggota polis terkhilaf dalam tindakannya sehingga membawa kematian di pihak penjenayah, ia bukan kerana perkauman. Kekhilafan itu semestinya didorong oleh kelalaian di pihak polis itu sendiri dan bukannya kerana bangsa seseorang atau kumpulan penjenayah yang terlibat.


8. Mempertahankan diri sendiri dan orang lain adalah 'senjata' utama mereka. Jika ada yang terkorban dalam proses tersebut, perlu diteliti puncanya. Mengaitkan tindakan tersebut dengan kaum tertentu sahaja bukan jawapan malah ia mengundang bahaya yang boleh memporak-perandakan negara.


9. Tindakan dan sikap parti politik dan NGO tertentu membina persepsi bahawa polis bertindak atas sentimen perkauman perlu dielakkan bagi menumbulkan persepsi dan tanggapan yang salah.


10. Pertahankan keamanan yang kita miliki hari ini demi keamanan generasi akan datang. Berilah kepercayaan kepada anggota polis agar setiap tindakan yang mereka lakukan demi kepentingan dan keamanan bersama. Moga kita semakin beretika dan matang dalam memberikan pandangan demi kesejahteraan bersama.


Dimana bumi dipijak; disitu langit dijunjung...............!

KTM baru......

SELAMA ini, kereta api sering dilabel sebagai pengangkutan yang amat
perlahan di negara ini berbanding dengan pengangkutan yang lain. Persepsi
itu akan menjadi tidak begitu relevan apabila kereta api
elektrik Electric-Train-Set (ETS) dijangka beroperasi April tahun depan.
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal menerima kereta api ETS pertama
awal Disember ini.

Dengan kelajuan yang lebih tinggi dan reka bentuk lebih aerodinamik, ETS
mampu menawarkan perjalanan yang lebih singkat. Perjalanan dari Kuala Lumpur
(KL) ke Ipoh, Perak misalnya mengambil masa hanya
satu jam 55 minit, satu jangka masa yang mungkin membuatkan anda berfikir
dua kali untuk memandu kereta sendiri ke destinasi tersebut.

Jika sebelum ini, perjalanan dengan kereta api lokomotif diesel dari KL ke
Ipoh mengambil masa hampir tiga jam atau pemanduan darat yang lain mengambil
masa dua jam 30 minit, apa yang ditawarkan ETS
kelak dilihat mampu mengubah senario perkhidmatan kereta api di Malaysia.
Tidak mustahil akan wujud kelompok masyarakat yang bekerja di Kuala Lumpur
tetapi menetap di Ipoh atau sebaliknya.

Untuk permulaan, perkhidmatan kereta api ETS melibatkan perjalanan
Ipoh-Kuala Lumpur-Seremban. Ia bakal dipanjangkan ke laluan Ipoh-Padang
Besar di Perlis serta Seremban-Gemas di Negeri Sembilan
apabila landasan berkembar elektrik di laluan itu siap pada tahun 2013. ETS
mampu menawarkan perkhidmatan pada kelajuan 140 kilometer sejam (140kmj).

REKAAN dalaman ETS yang lebih selesa dan kondusif berdasarkan ilustrasi.

Tren elektrik itu menggunakan motor elektrik dan mempunyai banyak kelebihan
berbanding dengan tren lokomotif diesel. Ia lebih lancar, mesra alam, lebih
senyap dan lebih laju.

"Kami melihat terdapat permintaan perkhidmatan kereta api yang amat
menggalakkan daripada orang ramai. Misalnya, untuk laluan Ipoh-KL pada hari
Jumaat, Sabtu dan Ahad, tiket selalunya habis dijual.
Kami merasakan pengenalan perkhidmatan ETS kena pada masanya kerana pasaran
ini boleh dikatakan sudah ada," kata Presiden KTMB, Dr. Aminuddin Adnan
kepada Infiniti ketika ditemui di pejabatnya di
Kuala Lumpur baru-baru ini.

"Ia mampu menjimatkan perjalanan selama satu jam berbanding dengan
perkhidmatan kereta api biasa sebelum ini," tambahnya sambil menjelaskan
sistem ETS adalah dari Jepun tetapi pembinaan kereta api
dilakukan di Korea Selatan. Perkhidmatan kereta api ETS akan dimulakan
setelah lima buah kereta api ETS yang datang secara berperingkat diterima
KTMB.

Aminuddin bagaimanapun menjelaskan ETS bukanlah kereta api elektrik pertama
KTMB. KTMB telah mula menggunakan kereta api elektrik iaitu Electric
Multiple Unit (EMU) sejak tahun 1995 dan ia
kebanyakannya digunakan dalam perkhidmatan KTM Komuter.

"Tetapi ETS lebih laju, lebih hebat dan lebih aerodinamik daripada EMU. ETS
juga digunakan untuk perjalanan yang lebih jauh. Jika EMU hanya tiga
gerabak, ETS lebih panjang dengan menawarkan enam
gerabak. Kami berharap dengan ETS, kami dapat menyediakan perkhidmatan yang
lebih baik kepada orang ramai," katanya.

AMINUDDIN menjangkakan ETS bakal menaikkan imej KTMB dan pencetus perubahan
awal kepada senario pengangkutan kereta api perjalanan jauh di Malaysia.

Tambah Aminuddin, ETS mempunyai reka bentuk dalaman yang menarik, dilengkapi
pendingin hawa, televisyen LCD, ciri mesra pengguna kurang upaya dan ciri
keselamatan Automatic Train Protection System.

"Untuk memastikan pemandu sentiasa peka dalam pemanduan, pemandu ETS
dikehendaki menekan satu butang setiap 30 saat bagi menunjukkan mereka
sedang memberikan sepenuh konsentrasi. Sekiranya mereka
tidak menekan butang itu, tren akan bergerak perlahan dan berhenti," kata
Aminuddin sambil memberitahu ETS berkapasiti 350 penumpang.

Cuma, disebabkan ETS berkelajuan tinggi dan menggunakan landasan elektrik
maka orang ramai yang tinggal berdekatan landasan kereta api elektrik perlu
mempertingkat tahap waspada. Dengan penggunaan
tenaga elektrik sebesar 25 kilowatt, ia boleh memberikan renjatan elektrik
yang amat teruk sekiranya kanak-kanak bermain layang-layang dan ia
tersangkut di pencawang elektrik landasan.

Kos pembinaan landasan berkembar elektrik juga tinggi. Disebabkan itu,
peluasan landasan berkembar elektrik ke seluruh Semenanjung Malaysia juga
perlu dinilai berdasarkan keperluan. Bernama pernah
melaporkan, KTMB melabur sebanyak RM15.7 bilion bagi keseluruhan projek ETS
yang melibatkan landasan keretapi sepanjang lebih 700 kilometer.

"Ini semua bersifat timbal balik. Kami ingin memberikan perkhidmatan yang
lebih baik dan efisien kepada pengguna dan kami mahu membuat kehidupan orang
ramai lebih mudah. Justeru, pelaburannya juga
perlu setanding. Bayaran tambangnya juga perlu dinaikkan sesuai dengan
kemudahan yang diberikan. Bagaimanapun, kami belum menetapkan tambang yang
bakal dikenakan untuk ETS," katanya sambil turut
menjelaskan perkhidmatan kereta api di negara ini dilihat lebih terkehadapan
berbanding dengan kebanyakan negara jiran.

Katanya, KTMB menjangkakan ETS bakal menarik perhatian lebih ramai golongan
profesional dan ahli perniagaan untuk menggunakan perkhidmatan kereta api.

GAMBAR ilustrasi menunjukkan rekaan dalaman ETS yang mesra pengguna termasuk
golongan kurang upaya.

"Berasaskan kemudahan yang lebih selesa dan perkhidmatan yang lebih laju, ia
boleh menarik lebih ramai komuniti profesional dan ahli perniagaan yang
sering berulang-alik ke destinasi-destinasi
terlibat," katanya.

Seiring dengan imej ETS yang moden, Aminuddin berharap ETS dapat
meningkatkan imej KTMB.

"Saya berharap ETS dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada
orang ramai. Dengan imej baru ini, KTMB dapat mencetuskan budaya kerja yang
lebih proaktif, dinamik dan mesra pelanggan,"
ujarnya.

Monday, November 23, 2009

Aidiladha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.... Read More

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Hari Raya Korban jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.

Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat akan diadakan pada sebelah pagi, biasanya agak awal sedikit Hari Raya Aidil Fitri.

Selain itu, salah satu keistimewaan Aidiladha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidiladha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.

Selepas sembahyang, sekali lagi umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi. Semua orang akan memakai pakaian baru dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Selepas itu semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi sesama mereka.