Friday, May 14, 2010

Pesanan Dari Kawan Ku Seorang Penagih Dadah yang Telah pulih

salam min,

Kepulihan - bukan senang nak lakukan kalau penagih dadah tak memahami masaalah sebenar diri sendiri dan juga, kepulihan adalah ilmu, macam dulu, hisap dadah juga kena belajar dari satu peringkat ke satu peringkat ...

aku selalu share 4 perkara tunjang dalam sesi / ceramah, bersama penagih2 dadah dlm rawatan di PUSPEN AADK & kumpulan2 Police Supervision - PCO 2 - buang daerah, di seluruh negara ...

antaranya ....

1. JASMANI - kena masuk balik dalam sistem fitrah hidup
siang kerja, malam tidur - kesihatan penting kerana kekuatan perlu ada semasa kepulihan awal ...
secara perlahan lahan kena tukar gaya hidup .... one day at a time .
Kepulihan tidak berlaku dalam masa yg singkat ...

2. EMOSI - skill pengurusan hidup mengenai perasaan sgt penting,
EQ, IQ & segala, kena belajar terutama pengurusan perasaan marah, apabila ada rejection, kecewa dsb .... kenali kehendak & keperluan ... keperluan didahulukan ...
keutamaan hidup bekas penagih adalah RECOVERY .... pada setiap saat ...

3. ROHANI - rukun iman, rukun islam wajib patuhi ... kena
ikhlas bertaubat ... solat 5 waktu jika dijaga, insyallah, tenang. perhubungan dgn allah pd setiap masa ... wajib dijaga ...

4. SAHSIAH - Keluaga & komuniti penting ... recovery ni mustahil boleh buat sorang sorang, kena cari kawan yg memahami
ada banyak kumpulan sokong bantu, kita kena join ... macam pengasih, pendamai m'sia atau narcotics anonymous group ...

Aku dah 13 tahun tak miss solat 5 waktu, puasa, selalu bangun tengah malam buat solat sunat, hajat, tahajut atau solat taubat ...

selalu hadir ( sebagai bekas penagih biasa ) di perjumpaan sokong bantu dimana mana pun, untuk own recovery walau pun aku facilitator atau pogrammer ... untuk diri sendiri, aku masih kena belajar ... 13 tahun aku baru dapat 10% sahaja ...

walau pun KDN kata aku pakar hal recovery ni ... kepulihan adalah bidang aku, aku tak berani cakap besar ... kena selalu rendah diri, terutama dgn rakan2 senasib ...

13 tahun juga aku tak sentuh apa pun dadah, tak minum arak walau pun satu titik ... panadol, ubat batuk pun aku tak sentuh kalau sakit, ada cara lain spt akar2 kayu, makjun atau asam jawa kalau batuk .... sebenarnya, orang2 sekeliling nampak macam senang ja ... hakikatnya pada setiap waktu aku berlawan & berperang dgn nafsu aku sendiri ... setiap masa aku kawal perasaan, setiap masa aku kena kawal kehendak gila yg setiap masa ada dalam diri ....

inilah cara aku ... setiap saat bersyukur sebab semua kawan2 aku di kg baru, keramat, kg pandan, bkt bintang yg tinggal masih hidup boleh kira dgn jari ... yg hidup pun ramai yg sakit macam2 ....

aku bersyukur kerana allah bagi hidayah & aku di kalangan yg allah pilih untuk hidayah nya selepas 22 tahun hisap fit & semua benda boleh steam , tolak batu/ kayu ...

Aku di FaceBook tak sama dgn realiti hidup sebenar ... FB ni aku jadikan medium aku isi masa lapang ... otak aku tak sama dgn orang normal ... macam orang gila ... hahahahahahahaaaa

Aku tak keluar rumah tanpa alasan yg munasabah ... bagi aku rumah dan masjid / surau , adalah kubu, perisai kepulihan aku ...
Kawan2 penting ... apa lagi yg tahu keadaan aku dulu ... selain dari kawan2 aku dalam NGO & support group ...

Aku bersyukur kpd Allah kerana jodohkan aku dgn isteri yg boleh terima aku seadanya dan dia memahami aku pernah jadi macam orang gila dulu ... 22 tahun hidup khayal ...

hang pesan kat bebudak yg hang kenai ... print ni bagi depa baca & soh depa buat keputusan ...

kalau aku yg pernah hisap, cucuk dadah heroin, candu, ice, pill kuda, psukotropik pill, sampai tak ingat dunia, hari ini boleh kawal, depa pun mesti boleh ... aku bukan ada ilmu apa pun ... aku penagih hard core xxx dulu ... 22 tahun tak balik kg jumpa mak ayah ...

langkah pertama, cuma satu ja .... belajar mendengar !
kedua ... buat keputusan ...

dino kg baru kl - salam

No comments:

Post a Comment