Thursday, August 21, 2014

Salam buat semua. Selamat bertafakur dan Al Fatihah buat semua mangsa MH 17.

Wednesday, March 30, 2011

Lama sudah ku merindui untuk menulis blog tetapi di sebabkan sindrom FB yang melanda diriku maka ku tinggal sekejap aktiviti menulis blog ini

Thursday, May 27, 2010

PESANAN DARI DR FADZILAH KAMSAH

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.
2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.
3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..
4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.
5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.
6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.
7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.
8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.
9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.
10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?
11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.
12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.
13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.
14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?
15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.
16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.
17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?
18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?
19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.
20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.
21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.
22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali
23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.
Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

Saturday, May 22, 2010

AYAT – AYAT UMUM BAHASA ARAB

Sejahtera ke atas anda Assalamualaikum
Selamat datang Ahlan wa sahlan
Selamat datang buat anda Ahlan bik
Dengan suka cita Bikullis surur
Awak apa khabar? Anta, khaifahaluk?
Baik, terima kasih Toyyib, syukran
Selamat pagi Sobahul khair
Selamat pagi Sobahun nur
Selamat pagi Sobahul ful
Selamat pagi Sobahus surur
Bagaimana keadaan awak pagi ni? Kaifa asbahtum?
Selamat datang (dengan gembira) Birrahbi wassurur
Selamat petang Masa ul khair
Selamat petang Masa un nur
Selamat malam Tusbihu ‘alal khair
Bagaimana keadaan awak petang ini? Khaifa amsaitum?
Silakan semua Tafaddalu
Saya harap Arju
Kami baik dan sihat Nahnu bikhair walhamdulillah
Dari mana awak datang? Min aina jik ta?
Awak dari mana? Min aina anta?
Silakan masuk, saudara Ya akhi, ud khul
Silakan minum Tafaddal, isyrab
Berapa umur awak? Kam umruk?
Terima kasih Syukran
Terima kasih kepada anda Asy kurukum
Terima kasih atas pertolongan anda Syukran li musa ‘adatik
Terima kasih banyak Syukran jazilan
Terima kasih banyak Syukran khatira
Terima kasih untukmu Asy syukru lak
Semoga Allah membalas kebaikkanmu Jazakallahu khaira
Ya Na’am
Ya, benar Na’am, sohih
Baiklah Hasanan
Tidak La
Tidak, salah La, khoto’
Awak tahu atau tidak? Anta ta’rif am la’?
Awak pintar Anta syatir
Awak semua faham? Hal antum tafhamun?
Adakah awak tahu? A ta’rif?
Ya, kami tahu Na’am, na’rif
Berhenti semua Kifu
Sudah lama awak tidak meziarahi saya Ma zur tani min zaman
Saya juga demikian Wa ana kazalik
Dimana rumah awak? Aina baituk?
Wahai anak Aiyuhal walad
Berapa harganya? Kam si’ruhu?
Lihatlah Unzur
Maaf Ma’zirah
Akur Sam’an wa to’atan
Tidak mengapa La ba’ sa alaik
Tiada apa-apa La syaik alaik
Saya tidak bermaksud Laisa min qasdi
Saya meminta maaf Ana aasif
Mari ke sini Ta’al indi
Saya lupa Ana Nasit
Saya akan hubungi awak Sa attasil bik
Tunggu sebentar Intazir lahzah
Saya tidak boleh La aqdar
Saya hadir Ana hadir
Saya tidak hadir Ana ghaib
Awak rajin Anta nasyit
Ulang sekali lagi Raddid marratan ukhra
Cepat! Bi sur ’ah
Sangat cantik Jamilatun jiddan
Sangat besar Kabiratun jiddan
Awak lewat Anta muta akhhir
Saya sakit Ana marid
Saya gembira sangat Ana farhan jiddan
Saya takut sangat Ana khaif jiddan
Saya lapar Ana jau ‘an
Saya kenyang Ana syab ‘an
Ajarkan saya ‘Allim ni
Boleh saya Hal mumkin
Bertenang Ihda’
Selamat tinggal Wada ‘an
Selamat tinggal Ilal liqa’
Semoga dalam keamanan Fi amaillah
Samoga Allah menyembuhkan awak Allah yushfik
Apa yang awak rasa Maza tash ‘ur
Awak telah mengingatkan saya Zakkar tani
Adakah ini betul? A haza sohih?
Sangat menarik Mumti ‘atun jiddan
Menakjubkan Ajib
Bersabarlah Isbir
Tawakklah kepada Allah Tawwakkal ‘alallah
Rahmatilah kami Irhamna
Tolonglah kami Sa ‘idu na
Selamatkanlah kami Qi na
Ambil ini Huz haza
Tinggalkannya Utruk hu
Cuba Jarrib
Sebelum Qabla
Selepas Ba’ da
Minggu ini Hazal usbu’
Minggu hadapan Usbu ‘ul qaadim
Saya sangat memerlukannya Ahtaju ilaihi jidaan
Saya hendak pergi Uriduz zahab
Saya hendak belajar Uridut ta’alum
Saya rindukan awak Ana musytaqun ilaik
Saya cintakan awak Ana uhibbuk

Friday, May 14, 2010

Pesanan Dari Kawan Ku Seorang Penagih Dadah yang Telah pulih

salam min,

Kepulihan - bukan senang nak lakukan kalau penagih dadah tak memahami masaalah sebenar diri sendiri dan juga, kepulihan adalah ilmu, macam dulu, hisap dadah juga kena belajar dari satu peringkat ke satu peringkat ...

aku selalu share 4 perkara tunjang dalam sesi / ceramah, bersama penagih2 dadah dlm rawatan di PUSPEN AADK & kumpulan2 Police Supervision - PCO 2 - buang daerah, di seluruh negara ...

antaranya ....

1. JASMANI - kena masuk balik dalam sistem fitrah hidup
siang kerja, malam tidur - kesihatan penting kerana kekuatan perlu ada semasa kepulihan awal ...
secara perlahan lahan kena tukar gaya hidup .... one day at a time .
Kepulihan tidak berlaku dalam masa yg singkat ...

2. EMOSI - skill pengurusan hidup mengenai perasaan sgt penting,
EQ, IQ & segala, kena belajar terutama pengurusan perasaan marah, apabila ada rejection, kecewa dsb .... kenali kehendak & keperluan ... keperluan didahulukan ...
keutamaan hidup bekas penagih adalah RECOVERY .... pada setiap saat ...

3. ROHANI - rukun iman, rukun islam wajib patuhi ... kena
ikhlas bertaubat ... solat 5 waktu jika dijaga, insyallah, tenang. perhubungan dgn allah pd setiap masa ... wajib dijaga ...

4. SAHSIAH - Keluaga & komuniti penting ... recovery ni mustahil boleh buat sorang sorang, kena cari kawan yg memahami
ada banyak kumpulan sokong bantu, kita kena join ... macam pengasih, pendamai m'sia atau narcotics anonymous group ...

Aku dah 13 tahun tak miss solat 5 waktu, puasa, selalu bangun tengah malam buat solat sunat, hajat, tahajut atau solat taubat ...

selalu hadir ( sebagai bekas penagih biasa ) di perjumpaan sokong bantu dimana mana pun, untuk own recovery walau pun aku facilitator atau pogrammer ... untuk diri sendiri, aku masih kena belajar ... 13 tahun aku baru dapat 10% sahaja ...

walau pun KDN kata aku pakar hal recovery ni ... kepulihan adalah bidang aku, aku tak berani cakap besar ... kena selalu rendah diri, terutama dgn rakan2 senasib ...

13 tahun juga aku tak sentuh apa pun dadah, tak minum arak walau pun satu titik ... panadol, ubat batuk pun aku tak sentuh kalau sakit, ada cara lain spt akar2 kayu, makjun atau asam jawa kalau batuk .... sebenarnya, orang2 sekeliling nampak macam senang ja ... hakikatnya pada setiap waktu aku berlawan & berperang dgn nafsu aku sendiri ... setiap masa aku kawal perasaan, setiap masa aku kena kawal kehendak gila yg setiap masa ada dalam diri ....

inilah cara aku ... setiap saat bersyukur sebab semua kawan2 aku di kg baru, keramat, kg pandan, bkt bintang yg tinggal masih hidup boleh kira dgn jari ... yg hidup pun ramai yg sakit macam2 ....

aku bersyukur kerana allah bagi hidayah & aku di kalangan yg allah pilih untuk hidayah nya selepas 22 tahun hisap fit & semua benda boleh steam , tolak batu/ kayu ...

Aku di FaceBook tak sama dgn realiti hidup sebenar ... FB ni aku jadikan medium aku isi masa lapang ... otak aku tak sama dgn orang normal ... macam orang gila ... hahahahahahahaaaa

Aku tak keluar rumah tanpa alasan yg munasabah ... bagi aku rumah dan masjid / surau , adalah kubu, perisai kepulihan aku ...
Kawan2 penting ... apa lagi yg tahu keadaan aku dulu ... selain dari kawan2 aku dalam NGO & support group ...

Aku bersyukur kpd Allah kerana jodohkan aku dgn isteri yg boleh terima aku seadanya dan dia memahami aku pernah jadi macam orang gila dulu ... 22 tahun hidup khayal ...

hang pesan kat bebudak yg hang kenai ... print ni bagi depa baca & soh depa buat keputusan ...

kalau aku yg pernah hisap, cucuk dadah heroin, candu, ice, pill kuda, psukotropik pill, sampai tak ingat dunia, hari ini boleh kawal, depa pun mesti boleh ... aku bukan ada ilmu apa pun ... aku penagih hard core xxx dulu ... 22 tahun tak balik kg jumpa mak ayah ...

langkah pertama, cuma satu ja .... belajar mendengar !
kedua ... buat keputusan ...

dino kg baru kl - salam

Friday, April 9, 2010

TANDA MATI

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya.

Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar Seluruh tubuh iaitu dari hu ju ng rambut sehingga ke hu ju ng kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja Disembelihdimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk Memunafaatkanmasa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

TANDA 40 HARI
Tanda ini ju ga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka Malaikat Maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi Malaikat Maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun Malaikat Maut ini wu ju dnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk menCabutnyawa adalah bersamaan dengan ju mlah nyawa yang akandicabutnya.

TANDA 7 HARI
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


TANDA 3 HARI
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan makaberpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini ju ga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hu ju ngnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlun ju r akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.


TANDA 1 HARI
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untukmenemui waktu Asar keesokan harinya.


TANDA AKHIR
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan se ju k di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Sesungguhnya mengingati mati itu adalah bijak forward this buletin...may ALLAH SWT bless you.

Saturday, March 20, 2010

MY WAY

MY WAY – FRANK SINARTA

And now the end is near
And so I face the final curtain
My friend I’ll say it clear
Of which I’m certain
I’ve lived a life that’s full
I travelled each and every highway
And more much more than this
I did it my way
Regrets I’ve few but then again
Too few to mention
I did what I had to do
And saw it thru’ without exemption
I planned each chartered course
Each careful step along the by way
And more much more than this
I did it my way




Chorus:
Yes there were times
I’m sure you knew
When I bit off
More than I could chew
But through it all
When there was doubt
I ate it up and spit it out
I faced it all and I stood tall
And did it my way

I’ve loved, I laugh and cried
I’ve had my feel
My share of losing
And now, as tears subside
I find it all so amusing
To think I did all that
And may I say
Not in a shy way
Oh no oh no not me
I did it my way


For what is a man
What has he got
It not himself
Then he has not
To say the things
He truly feels
And not the worlds
Of one who kneels
The record shows
I took the blows
And did it my way
Yes it was my way

Thursday, February 25, 2010

Subject: DOA SAMBUTAN MAULIDUR RASUL.

DOA SAMBUTAN MAULIDUR RASUL.

Segala puji bagi Allah tuhan pentadbir seluruh alam, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W, ke atas keluarga dan sahabat baginda.

Ya Allah ya Tuhan, di hari yang barakah ini kami zahirkan rasa syukur yang tidak terhingga atas segala anugerah-Mu kepada kami seluruhnya. Lantaran itu ya Allah jadikanlah kami semua sebagai hamba-Mu yang beriman, yang bertaqwa, yang berilmu, yang berakhlak mulia, yang sejahtera di dunia dan di akhirat.

Ya Allah ya Tuhan kami, sempena majlis sambutan Maulidur Rasul ini, kami memohon keampunan atas segala dosa-dosa kami, dosa kedua ibu bapa kami dan seluruh kaum muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah kembali kepada-Mu ya Allah.

Kami jua memohon restu dan rahmat –Mu sempena sambutan Maulidur Rasul ini, semoga Engkau ya Allah memberi hidayah dan petunjuk kepada hati-hati kami, Engkau memperkukuhkan perpaduan kami, Engkau menjamin rezeki kami, Engkau memberi kekuatan serta semangat yang tinggi kepada kami, dorongkanlah kami ke arah melaksanakan kebaikan dan amal soleh serta kami memohon dipanjangkan usia diliputi dengan sihat wal-afiat memerintah negara kami yang tercinta ini.

Kami pohonkan juga ya Allah keselamatan dan kesejahteraan keamanan kemakmuran dan keberkatan negara kami yang dikasihi, rakyatnya sejahtera sentosa, agama-Mu terus terpelihara dan maju jaya dibawah pemerintahan pemimpin kami
--------------------

Wednesday, February 10, 2010

Luahan Mama

Kesal


Aku kesal
melihat gunung ditarah
bukit dipugar
pembangunan disasar
dan ..setelah itu
ada yang tertimbus
jadi mangsa tanah runtuh..

kemudiannya...
naik turun mahkamah
mencari siapa yang salah..
Tudinglah jari ke diri sendiri
kononnya mahu reputasi
beli rumah di tempat tinggi..

Aku kesal
sampah sarap menyekat
perjalanan sungai dan terusan
maka banjir menjadi beban
Adakah ini hukuman Tuhan?

Aku lihat
puntung rokok bertaburan
di simpang jalan..
dinding dan tiang penuh tampalan
iklan jualan dan contengan lukisan
lift bangunan..
jadi tempat melakar cinta
jadi tempat mencarut juga..

Tidakkah anak-anak bangsaku
mahu menjadi warga bermutu
majukan dirimu
waraskan fikiranmu

fikirkanlah
jangan kempunan nanti...
bangsamu
merintih di tanahair sendiri
merdeka tapi masih dijajah lagi
dirimu sendiri..
zuriatmu semua
masih mundur ditahap lama ..



Dasima...10/2/10..

Tuesday, February 9, 2010

Secebis Dari MAMA

Impian Bertatih sepanjang Hidup....

Aku idam impian yang nyata,
Lenyap dalam bayangan kabus yang tiba,
Kekadang, impian ini membuai rasa,
dan...aku tetap terus mengharap semula...

Aku berdoa ...berdoa siang dan malam,
Bukan semua hasrat hati kesampaian,
Namun, aku sentiasa dinaungi sifat kesabaran,
Banyak juga aku dilimpah kemewahan,
dan...merangsang aku berdoa berterusan...

Aku tabur banih-benih semaian,
Banyak yang lenyap, dimakan unggas berterbangan,
Namun, aku lihat ada yang tumbuh, menghijau tinggi
dan...ini ,yang mendorong aku, menabur lagi...

Aku sayangi semua rakan dan taulan,
walau, mereka tidak melihat, aku menangis keseorangan,
Namun, ramai juga, yang masih ingat padaku,
dan...sentiasa aku, terus mendapat teman baru...

Aku hidup lama mengharung kesulitan,
Ada juga ,ranjau yang dapat aku langkaukan
Namun, susah dan senang, datang dan pergi
dan...mengingatkan aku, sentiasa bersyukur kepada Illahi..


Dasima
Teratak Semanggol.. Selepas Isyak 9.2.10

Friday, February 5, 2010

Tumbuh berpunca,
Punca penuh rahsia,
Tajam tidak menikam lawan,
Tegak tidak memaut kawan,
tapi berlegar penuh mesra.

Ini falsafah Melayu dalam memperkatakan etika seni ukiran kayu Melayu Tradisional. Sekadar buat renungan untuk kita semua, dan boleh dijadikan pegangan hidup seharian. Lembut, mesra dan jatidiri yg mantap tanpa memperlekehkan saudara sebangsa dan seagama.

BUAT KAWAN KAWAN KU

DARI SEORANG LELAKI
Yang pompuan udah kawen tu ..hehehe pass pass kat hubby u all


teringat pasal satu story...seorang lelaki balik rumah...dia jadi hairan
giler..halaman rumah berselerak.. surat di peti pos tak berambil,anak- anak
tengah main korek-korek tanah kotor, baju compang camping, penuh dengan
tanah dan kotoran rambut tak bersikat, tak bermandi,;;; masuk ke pintu
rumah, lagi lelaki tu terkejut...ruang tamu lagi teruk berselerak lelaki itu
melaung nama isterinya... .sepi tiada jawapan masuk ke dapur..sinki penuh
dengan pinggan mangkuk tidak berbasuh,periuk tidak bercuci.
mencari apa yang boleh dimakan tetapi tiada makanan yang dimasak masuk ke
bilik air, baju masih belum berbasuh,apatah lagi berendam .lelaki itu cemas
mencari isterinya..dia bergegas ke tingkat atas, melihat isterinya terbaring
di atas katil sedang membaca buku.."awak sakit ke?"..tanya lelaki itu.. "tak
lah", jawab isterinya ringkas "kenapa teruk sangat rumah kita hari ni",
tanya si suami lagi sambil meletakkan tangan di dahi isterinya, kot-kot
isterinya demam... balas isterinya "wahai suamiku, semalam semasa kita
bertengkar, abg mengatakan yang saya ini hanyalah seorang suri rumah, duduk
di rumah tidak sepenat diri abg yang duduk di pejabat, dan abg sering
menanyakan apa kerja yang saya lakukan di rumah yang menyebabkan saya
merungut kepenatan kadang-kadang. ....NAH, HARI INI SAYA TIDAK MELAKUKAN
KERJA-KERJA YANG BIASA SAYA LAKUKAN SETIAP HARI.......

"Wanita adalah insan istimewa, biarkan mereka terus membebel,merengek atau
mengilai seperti pontianak . Seburuk-buruk perangai wanita, ia akan terus
melekat di hati kita selagi hayat di kandung badan...

Best baca sampai abis!!!. It's true. To share..Dari Ilham seorang lelaki..

As for me is different, if my wife is not at home, rumah boleh jadik
porak peranda. Memang true, jika isteri ada dirumah, kepala slalu
pening.Pantang kalau isteri ada kat rumah and i'm off duty, sure at times
boleh membuat kepala berserabut. Kalau madam takde kat rumah, alangkah
tenteramnya hidup ini. Boleh buat apa yang kita suka. Boleh belengkar kat
depan TV tanpa sebarang gangguan mental dah fizikal. Pendek
kata,FreeeDoMmmmmla h!!

But hairan bin ajaib, when dia betul-betul pergi meaning "She's Gone",aku
pulak terasa separuh mati. Sehari dua memanglah shiookkkk, no once shouting
from the kitchen for help, no one to komen this and that, no one to
criticise. Everything will be smooth... Tapi, masuk hari ketiga, I felt
something is missing. Lebih-lebih lagi bila tuala mandi dah berbau
'assshheemmmm' , tak tahu mana nak carik yang baru. Colgate gigi dah
abis,tak tahu kat mana dia stock up. Air suam dah abis, malas nak
boil...Masuk hari ke-4, rindu mula terasa. Eventhough kat office, ramai yang
cun melecun,wajahnya yang dah ditatap sejak tarikh bernikah itu juga yang
mengetuk pintu hati. Memang lah dia tak se-cun SITI NURHALIZA but the smile
yang ikhlas,forever melekat kat hati and sukar ada pengganti. Apabila rindu
mencengkam, semuanya jadi tak tentu arah. Tengok TV citer best pun jadik tak
best.

Nasik bungkus faberite jadik tak faberite. Makan kat 5 star hotel jadik rasa
cam makan kat kedai AA. Lebih-lebih lagi bila laundry basket dah makin
bertimbun ngan baju kotor, fresh sluar dalam pun dah abis utk dipakai.

Toilet dah mula licin berdaki...lantai dah berbelak, tak dimop...Everynite,
very the lonely, baring atas katil nengok ceiling blindly... bila lonely
gini, baru lah rasa benar kesepian. Jangan kata sebulan atau
setahun....belum seminggu isteri takde kat rumah, aku dah terasa separuh
pengsan.

Bila bersendirian begini,dan terasa malam begitu dingin, barulah kita sedar
betapa pentingnya seorang wanita bernama isteri...begitulah isteri kita rasa
bila kita tinggalkan dia sendiri malam2 agaknya ya..

So guys out there... jgn buli isteri kita. Kalau boleh, tolong dia buat
kerja rumah. Bukan dok depan TV every weekend baca paper. Apa ingat dorang
ni sumer kuli ke?! Maid ker?!! Kan dia tu bini kita, best fren
kita,sweetheart kita... Ingat duit hantaran yang kita kasik dia masa nikah
dulu cukup ker nak bayar gaji dia seumur hidup??!!

And furthermore, kan sama2 keja carik rezeki, sama jugak lah buat keja
rumah. Kadang2 bila poket kita sesak, tak ingat ker dialah orang yang paling
terdekat kita nak kenyeng-kenyeng duit. Tak kesian ker nengok bini kita? Dah
ler satu hari keja kat office, balik kena buat keja rumah lagi...penat tau!!
Kalau aku lah diberi peluang jadik seorang wanita...tak rela!!!

So to all mums and wives out there... life will be meaningless without you .

Bagaimana rasanya sehari tanpa ibu? I dunno lah anak-anak sekarang,tetapi
when i was small, sekiranya emak tiada, semua jadi serba tidak kena!Usahkan
seminggu, dua hari sahaja dia tiada dirumah, hidup bagaikan dah tak
bermakna.Memanglah, mula-mulanya emak keluar rumah, hati melonjak
HAPPINESS!!!

Kalau mak tak ada, telinga boleh lega sebab if she's around, for sure
24hours tak habis-habis berleter.... pottttt peeettt pooott peettttt,boleh
pecah eardrums. And if mak menjerit, boleh bergegar isi perut. Silap gaya ,
tingkap pun boleh tercabut...
And if mak takde, BangZaiiiiii! !! MerdeKa!!!FreeDoMmm mmm! !! Can do
whatever!!! Boleh main bleyblade sampai senja, boleh tido rumah kawan,boleh
chatting sampai nak terkeluar biji bola mata, boleh bergayut kat talipon
ngan "dear" sampai subuh and paling shiookkk, boleh ponteng solat!!

But, the happiness does not long last. Masuk hari ke-2 dah terasa
kehilangan. Sepi betul rasanya bila tak mendengar leteran mak. Rumah jadik
sesepi-sepinya cam "haunted village". Pada ketika itulah baru kita sedar
bahawa leteran mak yang seperti murai, sebenarnya penyeri rumah.Tanpa
leteran itu, semunya seperti MATI... Without mum, hidup ni tak ada cabaran,
not challenging, no suspense. Balik kul braper pun, takde orang nak
membebel, takde orang nak pulas telinga. Our life graph becomes very the
monotenous,then we realised, jari jemari mak yang suka cubit dah memiat
telinga rupanya menjadikan hidup lebih bermakna. Pendek kata, biarlah mak
membebel sepanjang hari. Biarlah dia menjentik telinga. Tanpanya, hidup
tidak berseri dan tak bererti.
Demikianlah besarnya erti seorang EMAK, IBU, UMMI, MUMMY, MAMA in our life!!
Sekian terima kasih.

Friday, January 22, 2010

Mengapa berkahwin?
Mengapa perlu menjadi suami isteri?
Kalau kita minta jawapan kepada kebanyakkan orang
Jawapannya hampir sama sahaja
Jawapannya itu ialah untuk hendak menunaikan
Tuntutan naluri semulajadi
Atau hendak menunaikan tuntutan biologi
Kalau tidak, sepi atau tidak bahagia dalam hidup ini
Atau tidak ada hiburan.
Kalau jawapan ini jadi pegangan ramai orang
Maka tujuan berkahwin itu sudah terlalu sempit
Dan bernilai murahan
Tujuan itu secara tidak disedari
Manusia telah menjatuhkan taraf dirinya kepada haiwan
Kerana haiwan berkahwin kerana tujuan ini juga
Sama-sama tidak ada cita-cita masa depan
Dan lebih global
Kalau itulah tujuan berkahwin itu
Sekiranya tujuan itu terbantut
Ertinya maksud perkahwinan itu ternafi atau batal
Apabila ternafi atau terbatal
Hilanglah bahagia, tidak ada hiburan
Seperti sakit, keuzuran tuntutan batin
Yang tidak diduga, setelah tua
Orang mukmin sejati,
Yang takut dan cintakan Tuhan
Faham maksud perkahwinan
Berpandangan jauh, berjiwa besar, bersifat global
Tujuan perkahwinan lebih jauh
Daripada yang dinyatakan
Inginkan mengikut sunnah Nabi
Menghiburkan Rasul
Ingin mendapat zuriat yang banyak, bertaqwa pula
Dapat menyambung perjuangan ibu ayahnya
Agar Islam terus bersambung
Ibu dan ayah dapat pahala
Hasil perjuangan anak-anaknya
Selain itu, suami isteri ada kawan untuk berbincang
Tentang Tuhan, Islam, perjuangan Islam
Tentang nasib umat Islam
Berbincang tentang ilmu, nasib agama, bangsa dan negara
Orang yg menghayati apa yg telah disebut tadi
Ia adalah satu hiburan, kebahagiaan dan kepuasan
Tuntutan naluri atau tuntutan biologi itu
Sudah maklum terjadi sendiri bila ransangan terjadi
Tapi bukan matlamat utama di dalam perkahwinan
Matlamat utama lebih besar dan lebih jauh dari itu
Seperti yang dinyatakan
Orang yang berkahwin
Yang mempunyai cita-cita yang besar
Terlalu banyak hiburan sebagai suami isteri
Memperkatakan Tuhan, perjuangan, nasib umat Islam
Itu kebahagiaan dan kepuasan
Bahkan satu keindahan
Kalau naluri kurang dapat ditunaikan
Banyak lagi hiburan yang lain
Seperti yang telah disebutkan
Jika kebahagiaan rumahtangga
Terletak pada tuntutan naluri sahaja
Itu orang tidak ada cita-cita besar
Orang yang tidak berpandangan jauh daripada perkahwinan
Oleh itu tidak timbul cakar harimau, bukan itu matlamat
Cakar harimau tak payah diajar-ajarkan
Itu sangat memalukan
Oleh itu jangan dibesar-besarkan
Bukan itu matlamat perkahwinan
Mengajar suami isteri semata-mata tuntutan naluri, macamana, bagaimana
Ini mengajar orang Islam bercita-cita murahan
Padahal cita-cita pekahwinan dalam Islam,
Cita-cita yang mahal,
Cta-cita yang murni,
Cita-cita Islam, cita-cita yang cemerlang
Cita-cita Islam dan umat Islam masa depan
Orang yang bertaqwa itulah hiburan,
Itulah kepuasan, itulah kebahagiaan
Itulah cita-cita umat Islam yang silam
Di dalam perkahwinan
Mari kita anjakkan paradigma kita
Tentang memahami perkahwinan.

Thursday, January 7, 2010

BISMILLAH

Mukjizat di sebalik BISMILLAH
Share
Today at 2:45am

BISMILLAH adalah sebutan/nama singkat dari lafaz ' BISMILLAHIR ROHMAANIR ROHIIM '
yang bermaksud ' Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. '
KELEBIHAN-KELEBIHAN BISMILLAH

1. Yang pertama ditulis Qalam adalah BISMILLAH. Maka apabila kamu menulis sesuatu,

maka tulislah BISMILLAH pada awalnya kerana BISMILLAH tertulis pada setiap wahyu

yang Allah turunkan kepada Jibrail.



2. 'BISMILLAH untukmu dan rumahmu, suruhlah mereka apabila memohon sesuatu dengan BISMILLAH. Aku tidak akan meninggalkannya sekejap mata pun sejak BISMILLAH diturunkan kepada Adam. (Hadith Qudsi)


3. Tatkala BISMILLAH diturunkan ke dunia, maka semua awan berlari ke arah barat, angin terdiam, air laut bergelora, mendengarkan seluruh binatang dan terlempar semua syaitan.



4. Demi Allah dan keagunganNya, tidaklah BISMILLAH itu dibacakan pada orang sakit melainkan menjadi ubat untuknya dan tidaklah BISMILLAH dibacakan di atas sesuatu melainkan Allah beri berkat ke atasnya.


5. Barangsiapa yang ingin hidup bahagia dan mati syahid, maka bacalah BISMILLAH setiap kali memulakan sesuatu perkara yang baik.



6. Jumlah huruf dalam BSMILLAH ada 19 huruf dan malaikat penjaga neraka ada 19

( QS.AL Muddatsir:30) .Ibnu Mas ' ud berkata: ' Sesiapa yang ingin Allah selamatkan dari 19 malaikat neraka maka bacalah BISMILLAH 19 kali setiap hari. '



7. Tiap huruf BISMILLAH ada JUNNAH (penjaga/khadam) hingga tiap huruf berkata, ' Siapa yang membaca BISMILLAH maka kamilah kekuatannya dan kamilah kehebatannya. '



8. Barangsiapa yang memuliakan tulisan BISMILLAH nescaya Allah akan mengangkat namanya di syurga yang sangat tinggi dan diampunkan segala dosa kedua orang tuanya.



9. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH maka akan bertasbihlah segala gunung kepadanya..



10. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, maka akan terpelihara dari gangguan syaitan, kecurian dan kebakaran, maut mendadak dan bala.



11. Barangsiapa yang membaca BISMILLAH sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada si pembaca.

Tuesday, January 5, 2010

Melatih Diri Menahan Nafsu Dan Syahwat

Allah S.W.T telah memberikan wahyu kepada Nabi Musa a.s : " Wahai Musa, jika engkau ingin Aku lebih dekat kepada mu daripada ucapan mu kepada lisan mu, daripada keraguan hatimu kepada hatimu, daripada rohmu kepada badan mu, daripada cahaya penglihatanmu kepada mata mu dan daripada pendengaran mu kepada telinga mu, maka perbanyakkanlah membaca selawat kepada Muhammad SAW "

Thursday, December 17, 2009

Mulianya seorang isteri disisi Allah...
Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak…Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di dunia dan di akhirat kelak.

Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka......

Beruntungnya seorang wanita yang mempunyai “rahim” kerana dia “bekerja” dengan Allah...Dia jadi 'kilang ' membuat manusia.

Atas sifat itu Allah memberi tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh... 7 sehingga 15 hari sebulan dia tidak wajib sembahyang…tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya.

Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Bila sudah bersalin, susukanlah anak...jangn takut "kendur" atau menggelebeh pulak..

Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah. Tapi bila sudah habis cuti tu..layan lah suami dengan penuh ikhlas dan kasih sayang.

Nabi SAW pernah bersabda : Berjimak dengan isteri itu pahala...

Seorang lelaki tidak ada cuti dari sembahyang.. ..sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis
nyawanya..

Seperkara lagi…Sepanjang seorang wanita mengandung…Allah sentiasa mengampunkan dosanya…Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Allah beri kepada wanita…jadi kenapa perlu takut untuk beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap
mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi
Allah beri kelonggaran siksa kubur.

Untuk peringatan semua wanita yang bersuami …seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala…tetapi dosa-dosa suami isteri tidak tanggung.

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redha suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah keatasnya jua..

Bila dia lihat suaminya “termengah-mengah” di titian Siratul dia tidak mahu masuk syuga tanpa suaminya…jadi dia pun memberi pahalanya kepada si suami untuk lepas sama-sama masuk syurga.
Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu apatah lagi di akhirat.

Di dunia suami mempunyai tugas-tugas berat didalam dan di luar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tidak dididik dengan sempurna …suami akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain..

Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.

Ses ungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu (lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

"Wahai Tuhan... aku tak layak ke syurgaMu ...namun tidak pula aku sanggup ke nerakaMu...kamilah hamba yang mengharap belas darimu ...

"Ya Allah...
Jadikanlah kami hamba-hamba Mu yang bertaqwa .. ampunkan dosa-dosa kami, dosa kedua ibu-bapa kami, dosa semua umat Islam yang masih hidup mahupun yang telah kembali lebih awal dari kami…."......

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah. Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah neraca, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini.

Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): "Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah', kamu pasti berjaya!"

Marilah kita ucapkan kalimah ini: "Laa ilaaha illallah!" sebanyak yang mungkin dan sekerap yang boleh….dan Selamat Menyambut Maal Hijrah 1431…Salam dari saya dan keluarga…..

Thursday, December 10, 2009

Tanda-tanda dunia di penghujung nyawa...



1) Penaklukan Baitulmuqaddis.
Dari Auf b. Malik r.a. katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda:
'Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat.'Baginda menyebutkan salah 1 diantaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.- Sahih Bukhari
2) Zina bermaharajalela.
'Dan tinggallah manusia² yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.'- Sahih Muslim
3) Bermaharajalela alat muzik.
'Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan & perubahan muka'. Ada yang bertanya kepada Rasulullah;'Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi? 'Baginda menjawab: 'Apabila telah bermaharajalela bunyian(muzik)&penyanyi²wanita'- Ibnu Majah
6) Ramai orang soleh meninggal dunia.
'Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang² yang baik& ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang² yang hina & buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran' - Riwayat Ahmad
7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat.
'Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka'bin Luka'(orang yang bodoh & hina).Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia'- Riwayat Thabrani
9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang.
Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. 'Di antara tanda² telah hampir hari kiamat ialah akan muncul pakaian² wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang'.
13) Negara Arab menjadi padangrumput & sungai.
'Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padangrumput & sungai²'- Sahih Muslim
TOLONG INGATKAN PADA SAHABAT² LAIN!
Dari Abdullah bin 'Amir r.a., Rasulullah s.a.w....bersabda:
'Sampaikanlah pesanku biarpun 1 ayat...'

Mudah2an Di Bawah Lindungan Allah... Amin !

Wednesday, November 25, 2009

KEAMANAN SEJAGAT

Jenayah dan Perkauman
Salam Semua
1. Persepsi dan gambaran yang sering bermain difikiran akan mempengaruhi tindakan yang kita lakukan. Kak Midah pernah menulis ' Jenayah dan Keganasan : Dimana Silapnya' pada bulan Mei yang lalu. Hari ini cakap-cakap tentang tindakan pihak polis kembali kedengaran.


2. Apabila ada penjenayah ditembak mati, lain pula cerita. Polis dikatakan membunuh dengan niat. Polis dituduh menyalahgunakan kuasa. Lebih teruk lagi tindakan polis dikaitkan dengan perkauman.Tetapi jika polis yang ditembak mati oleh penjenayah atau polis terkorban dalam gerakan membanteras jenayah, tidak ada siapa peduli.


3. Tiada siapa yang membangkitkan kaum atau bangsa apa si penjenayah yang menyebabkan anggota polis itu terkorban atau tercedera. Tiada siapa juga mencadangkan supaya ditubuhkan suruhanjaya bagi menyiasat kematian anggota polis. Seperti yang ditegaskan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak ada siapa yang simpati, jauh sekali mahu menghulurkan bantuan.

4. Pemikiran rakyat Malaysia hari ini lebih menyanjung penjenayah daripada polis. Secetek itukah pemikiran kalangan rakyat negara ini sehingga tindakan polis dinilai berasaskan kaum dan bukannya alasan munasabah setiap das 'tindakan' yang dilepaskan?Begitu juga dengan kes kematian penjenayah dalam tahanan. Jika melibatkan kaum tertentu, pantas anggota polis atau petugas penjara dituduh sebagai pembunuh. Seolah-olah apabila penjenayah itu terdiri daripada kaum tertentu maka niat polis tidak lain tidak bukan semata-mata untuk menamatkan riwayat hidup mereka?


5. Hakikatnya persepsi yang mengaitkan tindakan polis dengan penjenayah yang tercedera atau mati ditembak berasaskan kaum cukup untuk menggambarkan sejauh mana rakyat di negara ini saling percaya mempercayai.


6. Lebih 50 tahun merdeka masih ada tanggapan seperti itu menunjukkan hubungan antara kaum masih rapuh. Lebih bahaya lagi apabila kerapuhan itu diserlahkan dalam usaha pihak berkuasa membanteras jenayah. Sedangkan proses membersihkan negara daripada jenayah hakikatnya tidak mengenal kaum dan tidak pernah ada batas atau sempadannya.


7. Sepatutnya kefahaman yang mesti ada dalam pemikiran rakyat Malaysia begini bentuknya - jika anggota polis terkhilaf dalam tindakannya sehingga membawa kematian di pihak penjenayah, ia bukan kerana perkauman. Kekhilafan itu semestinya didorong oleh kelalaian di pihak polis itu sendiri dan bukannya kerana bangsa seseorang atau kumpulan penjenayah yang terlibat.


8. Mempertahankan diri sendiri dan orang lain adalah 'senjata' utama mereka. Jika ada yang terkorban dalam proses tersebut, perlu diteliti puncanya. Mengaitkan tindakan tersebut dengan kaum tertentu sahaja bukan jawapan malah ia mengundang bahaya yang boleh memporak-perandakan negara.


9. Tindakan dan sikap parti politik dan NGO tertentu membina persepsi bahawa polis bertindak atas sentimen perkauman perlu dielakkan bagi menumbulkan persepsi dan tanggapan yang salah.


10. Pertahankan keamanan yang kita miliki hari ini demi keamanan generasi akan datang. Berilah kepercayaan kepada anggota polis agar setiap tindakan yang mereka lakukan demi kepentingan dan keamanan bersama. Moga kita semakin beretika dan matang dalam memberikan pandangan demi kesejahteraan bersama.


Dimana bumi dipijak; disitu langit dijunjung...............!

KTM baru......

SELAMA ini, kereta api sering dilabel sebagai pengangkutan yang amat
perlahan di negara ini berbanding dengan pengangkutan yang lain. Persepsi
itu akan menjadi tidak begitu relevan apabila kereta api
elektrik Electric-Train-Set (ETS) dijangka beroperasi April tahun depan.
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bakal menerima kereta api ETS pertama
awal Disember ini.

Dengan kelajuan yang lebih tinggi dan reka bentuk lebih aerodinamik, ETS
mampu menawarkan perjalanan yang lebih singkat. Perjalanan dari Kuala Lumpur
(KL) ke Ipoh, Perak misalnya mengambil masa hanya
satu jam 55 minit, satu jangka masa yang mungkin membuatkan anda berfikir
dua kali untuk memandu kereta sendiri ke destinasi tersebut.

Jika sebelum ini, perjalanan dengan kereta api lokomotif diesel dari KL ke
Ipoh mengambil masa hampir tiga jam atau pemanduan darat yang lain mengambil
masa dua jam 30 minit, apa yang ditawarkan ETS
kelak dilihat mampu mengubah senario perkhidmatan kereta api di Malaysia.
Tidak mustahil akan wujud kelompok masyarakat yang bekerja di Kuala Lumpur
tetapi menetap di Ipoh atau sebaliknya.

Untuk permulaan, perkhidmatan kereta api ETS melibatkan perjalanan
Ipoh-Kuala Lumpur-Seremban. Ia bakal dipanjangkan ke laluan Ipoh-Padang
Besar di Perlis serta Seremban-Gemas di Negeri Sembilan
apabila landasan berkembar elektrik di laluan itu siap pada tahun 2013. ETS
mampu menawarkan perkhidmatan pada kelajuan 140 kilometer sejam (140kmj).

REKAAN dalaman ETS yang lebih selesa dan kondusif berdasarkan ilustrasi.

Tren elektrik itu menggunakan motor elektrik dan mempunyai banyak kelebihan
berbanding dengan tren lokomotif diesel. Ia lebih lancar, mesra alam, lebih
senyap dan lebih laju.

"Kami melihat terdapat permintaan perkhidmatan kereta api yang amat
menggalakkan daripada orang ramai. Misalnya, untuk laluan Ipoh-KL pada hari
Jumaat, Sabtu dan Ahad, tiket selalunya habis dijual.
Kami merasakan pengenalan perkhidmatan ETS kena pada masanya kerana pasaran
ini boleh dikatakan sudah ada," kata Presiden KTMB, Dr. Aminuddin Adnan
kepada Infiniti ketika ditemui di pejabatnya di
Kuala Lumpur baru-baru ini.

"Ia mampu menjimatkan perjalanan selama satu jam berbanding dengan
perkhidmatan kereta api biasa sebelum ini," tambahnya sambil menjelaskan
sistem ETS adalah dari Jepun tetapi pembinaan kereta api
dilakukan di Korea Selatan. Perkhidmatan kereta api ETS akan dimulakan
setelah lima buah kereta api ETS yang datang secara berperingkat diterima
KTMB.

Aminuddin bagaimanapun menjelaskan ETS bukanlah kereta api elektrik pertama
KTMB. KTMB telah mula menggunakan kereta api elektrik iaitu Electric
Multiple Unit (EMU) sejak tahun 1995 dan ia
kebanyakannya digunakan dalam perkhidmatan KTM Komuter.

"Tetapi ETS lebih laju, lebih hebat dan lebih aerodinamik daripada EMU. ETS
juga digunakan untuk perjalanan yang lebih jauh. Jika EMU hanya tiga
gerabak, ETS lebih panjang dengan menawarkan enam
gerabak. Kami berharap dengan ETS, kami dapat menyediakan perkhidmatan yang
lebih baik kepada orang ramai," katanya.

AMINUDDIN menjangkakan ETS bakal menaikkan imej KTMB dan pencetus perubahan
awal kepada senario pengangkutan kereta api perjalanan jauh di Malaysia.

Tambah Aminuddin, ETS mempunyai reka bentuk dalaman yang menarik, dilengkapi
pendingin hawa, televisyen LCD, ciri mesra pengguna kurang upaya dan ciri
keselamatan Automatic Train Protection System.

"Untuk memastikan pemandu sentiasa peka dalam pemanduan, pemandu ETS
dikehendaki menekan satu butang setiap 30 saat bagi menunjukkan mereka
sedang memberikan sepenuh konsentrasi. Sekiranya mereka
tidak menekan butang itu, tren akan bergerak perlahan dan berhenti," kata
Aminuddin sambil memberitahu ETS berkapasiti 350 penumpang.

Cuma, disebabkan ETS berkelajuan tinggi dan menggunakan landasan elektrik
maka orang ramai yang tinggal berdekatan landasan kereta api elektrik perlu
mempertingkat tahap waspada. Dengan penggunaan
tenaga elektrik sebesar 25 kilowatt, ia boleh memberikan renjatan elektrik
yang amat teruk sekiranya kanak-kanak bermain layang-layang dan ia
tersangkut di pencawang elektrik landasan.

Kos pembinaan landasan berkembar elektrik juga tinggi. Disebabkan itu,
peluasan landasan berkembar elektrik ke seluruh Semenanjung Malaysia juga
perlu dinilai berdasarkan keperluan. Bernama pernah
melaporkan, KTMB melabur sebanyak RM15.7 bilion bagi keseluruhan projek ETS
yang melibatkan landasan keretapi sepanjang lebih 700 kilometer.

"Ini semua bersifat timbal balik. Kami ingin memberikan perkhidmatan yang
lebih baik dan efisien kepada pengguna dan kami mahu membuat kehidupan orang
ramai lebih mudah. Justeru, pelaburannya juga
perlu setanding. Bayaran tambangnya juga perlu dinaikkan sesuai dengan
kemudahan yang diberikan. Bagaimanapun, kami belum menetapkan tambang yang
bakal dikenakan untuk ETS," katanya sambil turut
menjelaskan perkhidmatan kereta api di negara ini dilihat lebih terkehadapan
berbanding dengan kebanyakan negara jiran.

Katanya, KTMB menjangkakan ETS bakal menarik perhatian lebih ramai golongan
profesional dan ahli perniagaan untuk menggunakan perkhidmatan kereta api.

GAMBAR ilustrasi menunjukkan rekaan dalaman ETS yang mesra pengguna termasuk
golongan kurang upaya.

"Berasaskan kemudahan yang lebih selesa dan perkhidmatan yang lebih laju, ia
boleh menarik lebih ramai komuniti profesional dan ahli perniagaan yang
sering berulang-alik ke destinasi-destinasi
terlibat," katanya.

Seiring dengan imej ETS yang moden, Aminuddin berharap ETS dapat
meningkatkan imej KTMB.

"Saya berharap ETS dapat memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada
orang ramai. Dengan imej baru ini, KTMB dapat mencetuskan budaya kerja yang
lebih proaktif, dinamik dan mesra pelanggan,"
ujarnya.

Monday, November 23, 2009